Dany cerebral adquirit o trastorn del neurodesenvolupament: distingir-ho implica treball en equip

No serà el mateix abordar mèdicament una malaltia oncològica que un trastorn del llenguatge; la col·legiada Cristina Hervás ens explica com classifiquen les patologies en funció del seu origen
L’equip de la Unitat de rehabilitació infantil i juvenil de la Fundació AVAN | © Petit AVAN
CRISTINA HERVÁS
Psicòloga infantojuvenil

Núm. Col. 25977

sabadell@avan.cat

Comparteix aquesta notícia

Avui us volem explicar què és la neurorehabilitació i la importància del treball en equip, per oferir una atenció global a infants i adolescents basada en la implicació i col·laboració de l’infant en si, la família i les professionals que portin el cas. Centrant-nos en la neurorehabilitació infantil, és el conjunt d’actuacions que pretenen oferir una resposta a les necessitats d’aquest col·lectiu, comprés entre els 0 i 16 anys i que presenten una alteració del neurodesenvolupament o bé dèficits causats per danys neurològics sobrevinguts.

Per donar resposta en aquestes necessitats, l’any 2021 vam crear des de la Fundació AVAN una Unitat de rehabilitació infantil i juvenil on, entre les patologies que atenem, trobem les següents:

  • Tumors
  • Ictus
  • Traumatismes cranioencefàlics
  • Malalties oncològiques que cursen amb afectació en el sistema nerviós central
  • Altres trastorns neurològics no específics

El DCA és un conjunt ampli i heterogeni de condicions que s’originen a l’inici de la vida, interferint en el desenvolupament del cervell i que cursen amb dèficits crònics en el funcionament de l’infant. Dins d’aquest grup trobem:

  • La Discapacitat intel·lectual, el retard global del desenvolupament i el retard psicomotor.
  • Trastorns de la comunicació: Trastorn de llenguatge.
  • Trastorn de l’espectre autista (TEA).
  • Trastorn per dèficit d’atenció amb hiperactivitat (TDAH)
  • Trastorns del desenvolupament motor: tics, Tourette, etc.
  • Trastorns específics de l’aprenentatge: dislèxia, discalculia, etc.
  • Altres patologies que presenten comorbilitat amb trastorns neurològics, com són el conjunt de malalties poc freqüents o síndromes genètiques.
  • Acompanyament a nens que conviuen amb un progenitor i/o familiar amb malaltia neurològica.

En primer lloc, el procés d’intervenció compta amb una anamnesi, una visita d’acollida totalment gratuïta per conèixer la situació que és motiu de consulta per la família, el que serà el punt de partida per valorar l’infant en noves visites que permetin posar en marxa un pla d’intervenció. Amb l’objectiu d’oferir una atenció de qualitat, és vital disposar d’un equip de professionals expert i especialitzat en l’atenció en aquest col·lectiu. Alhora, també és cabdal el treball en equip coordinat, atès que l’impacte d’aquestes malalties té repercussions a escala global (social, acadèmic, conductual, familiar, etc.)


Les notícies més vistes

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Altres notícies que et poden interessar...