La importància de dormir bé

CRISTINA HERVÀS
Psicòloga infantojuvenil

Núm. Col. 25977 terrassa@avan.cat

Comparteix aquesta notícia

A la consulta, sovint ens trobem famílies que refereixen que els infants o adolescents no dormen tantes hores com s’esperaria o que sembla que no descansin prou. Aquesta preocupació augmenta quan es comencen a notar els efectes de la manca en la qualitat de son al seu dia a dia. Segons dades publicades per l’Organització Mundial de la Salut (OMS), actualment la mitjana d’hores que dormen els adolescents d’entre 14 a 18 anys se situa per sota de les set hores diàries.

Alguns dels trastorns del son més comuns són l’insomni (la dificultat per iniciar o mantenir el son) o parasomnies (malsons, terrors nocturns o sonambulisme). Aquestes es poden presentar de manera aïllada o de la mà d’altres trastorns del neurodesenvolupament.

La importància de dormir
Dormir les hores necessàries és important per molts processos cognitius. En el cas dels infants, la quantitat varia segons el moment evolutiu en el que es trobin. Per exemple, durant els dos primers anys de vida haurien de dormir entre onze i catorze hores. En edat preescolar (d’entre 3 a 5 anys) haurien de dormir entre deu i tretze hores, mentre que quan avancem a l’educació primària (dels 6 als 12 anys), seria convenient que ho fessin entre nou i dotze hores. En els casos dels adolescents haurien de descansar al voltant de les vuit o deu hores.

Per tenir un patró de son reparador no només importa l’estona que estem dormint, sinó també que aquest temps sigui de qualitat. Per llevar-nos descansats necessitem que durant la nit el nostre cervell hagi passat per totes les fases del son (fases no REM i la fase REM). Durant les fases NO REM del son estem endormiscats, però seguim rebent informació del nostre entorn. A mesura que anem avançant cap a la fase REM, aquest es va fent més profund i desconnectem de l’entorn (és més difícil que algun input ens desperti). En canvi, neurològicament l’activitat cerebral és molt elevada (Fase REM). Com molts sabreu, també és quan somiem.

La ciència ha demostrat en reiterades ocasions la relació entre aquests processos nocturns i el desenvolupament cerebral. Per exemple, sabem que està molt relacionada amb la memòria (consolidar experiències o creació de records) o les capacitats atencionals (millora el nostre estat d’atenció a través de les hores de descans), així com, en l’activació del nostre sistema immunològic.

Trastorns del son i trastorns del neurodesenvolupament

Molts nens diagnosticats amb algun trastorn del neurodesenvolupament (TDAH, Autisme, etc) pateixen també algun trastorn del son o presenten patrons irregulars, és a dir, no dormen les hores recomanades o els costa conciliar o mantenir el son durant la nit, un fet més freqüent del què ens podríem pensar. Alguns estudis apunten que poden arribar a afectar a un 70% dels nens amb autisme, mentre que només afecta a un 20% dels infants sense cap diagnòstic. Aquest fet pot contribuir a que alguns símptomes empitjorin, observant afectacions en la seva conducta, el rendiment acadèmic o altres aspectes emocionals o relacionals.

Què podem fer per millorar la qualitat del son?

Aconseguir un bons hàbits a l’hora d’anar a dormir i crear rutines millora la qualitat del son. Us deixem alguns tips a continuació:

  • Reduir l’activitat varies hores abans d’anar a dormir. De la mateixa manera, també reduir l’ús de pantalles.
  • Establir una rutina i realitzar-la diàriament seguint la mateixa estructura.
  • Mantenir l’habitació com un entorn silenciós, amb poca llum i confortable.
  • Anar al llit només quan s’estigui cansat. En el cas, de no poder conciliar la son en aproximadament trenta minuts, realitzar una activitat relaxant i monòtona fins sentir cansament.
  • Practicar tècniques de relaxació que afavoreixin l’inici i manteniment del son.

Les notícies més vistes

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Altres notícies que et poden interessar...