Un dels moments més angoixants per a les famílies amb fills i filles que acaben el primer cicle d’infantil o pels que han de començar secundària, o simplement han de canviar d’escola, està a punt d’arribar. El procés de preinscripció escolar per al curs 2025-2026 arrenca el 12 de març (dos dies després per l’ESO) i s’allargarà fins el 16 de juny, quan el Departament d’Educació té previst publicar les llistes d’alumnes amb plaça assignada. Entre aquests dos dies hi haurà tot un procés que acostuma a provocar una tensió considerable amb llistats provisionals, reclamacions i sortejos, entre d’altres atzucacs.
Si aquest és el vostre cas, el primer que cal tenir clar és el calendari d’aquest procés:
- Presentació de sol·licituds de places per al segon cicle d’educació infantil (3-6 anys): Del 12 al 26 de març de 2025
- Presentació de sol·licituds de places per l’educació primària (6-12 anys): Del 12 al 26 de març de 2025
- Presentació de sol·licituds de places per l’educació secundària (12-16 anys): Del 14 al 26 de març de 2025
- Publicació de la llista de sol·licituds amb la puntuació provisional: 24 d’abril de 2025
- Termini per presentar una reclamació: Del 24 al 29 d’abril de 2025
- Sorteig del número de desempat: 8 de maig de 2025
- Publicació de la llista ordenada: 9 de maig de 2025
- Publicació de les llistes d’alumnes amb plaça assignada: 16 de juny de 2025
Quantes places s’oferten?
Aquest any, de sortida, es preveuen 3.007 grups d’Infantil 3 (I3), dels quals la gran majoria (2.076) a l’escola pública. Les previsions del Govern indiquen que hi haurà 1.252 alumnes menys a tot Catalunya per la davallada de la població escolar. El fet que es mantinguin pràcticament els mateixos grups que el curs actual (n’hi ha 3.029) permetrà abaixar la ràtio d’alumnat per curs.
Es calcula que a I3, un 93,2 % dels grups en centres públics començaran amb 20 alumnes o menys per aula, un 2,5% més que l’any passat. Gairebé la meitat dels grups (47,6%) tindran una ràtio de 18 o menys alumnes. Pel que fa als centres concertats, el 55,4% dels grups d’I3 començaran amb una ràtio de 20 o menys, 5 punts més que l’any anterior.
Pel que fa a primer d’ESO, l’oferta inicial per al curs que ve és de 2.834 grups, dels quals 1.887 en centres públics. En aquest nivell es preveu que hi hagi 5.194 alumnes menys.
Quines són les novetats de la preinscripció?
Com a novetat a la preinscripció als ensenyaments obligatoris del curs 2025-2026, el Departament d’Educació ha planificat l’oferta inicial tenint en compte la matrícula viva, és a dir, l’alumnat que s’incorpora als centres un cop començat el curs i que, per tant, altera la previsió inicial de places i grups. Ara, s’afegirà la matrícula viva de cada municipi com un element més de la planificació.
Una altra novetat és l’extensió de les anomenades motxilles escolars per a l’alumnat vulnerable, és a dir, la dotació de recursos econòmics als centres educatius per garantir la igualtat d’oportunitats per a alumnes de Necessitats Específiques de Suport Educatiu (NEE B). Aquest programa ja estarà implantat a vuit cursos: I3, I4, I5, primer de primària, i tota l’educació secundària obligatòria. Es destinaran a aquesta mesura un total de 83 milions d’euros: 45 als centres públics per a 119.000 alumnes i 37 als centres concertats per a 38.000 alumnes.
Hi haurà centres nous?
Si, però cap a Terrassa. Les previsions de la Generalitat passen per tres centres de nova creació (un a Vic i dos a Navàs) i per la creació de set nous instituts-escola, fruit de la integració de centres ja existents (quatre a Barcelona i un a Viladecans, Sant Pol de Mar i Bellver de Cerdanya).
Quan començarà el curs?
Pel que fa a l’inici del curs escolar 2025-2026, el Departament d’Educació ha proposat que comenci el 8 de setembre de 2025. Aquesta data, però, encara està pendent de confirmació definitiva després de les consultes amb els agents educatius implicats entre els quals els sindicats, que proposen iniciar el curs el 12 de setembre, després de la Diada.