Publicitat

Escoles i instituts faran una enquesta per evaluar el benestar emocional de l’alumnat després de la pandèmia

La mesura l’impulsa el Departament d’Educació i serà voluntària i anònima pels alumnes de 5è de Primària a Formació Professional
L’enquesta es farà durant l’hora de tutoria | Cedida Departament d’Educació
REDACCIÓ
info@petitterrassa.cat
Comparteix aquesta notícia
Compartició en facebook
Compartició en twitter
Compartició en linkedin
Compartició en whatsapp
Compartició en email

Totes les escoles i instituts de Catalunya portaran a terme, entre el 2 i el 27 de maig, una enquesta per tal de conèixer el benestar emocional de l’alumnat. Es realitzarà mitjançant un qüestionari adreçat a tots els alumnes de cinquè i sisè de Primària, d’educació Secundària, Batxillerat i Formació Professional. L’enquesta s’ha dissenyat conjuntament entre els Departaments de Salut i d’Igualtat i Feminismes i en línia amb l’enquesta Health Behaviour in School-aged Children de l’OMS i l’Enquesta de Salut de Catalunya de Departament de Salut.

Aquesta és una de les mesures que Educació ha posat en marxa aquest curs per conèixer el benestar emocional i la salut mental de l’alumnat després de la pandèmia de covid-19 i de les situacions i vivències que ha provocat entre els infants i joves i que han tingut repercussió en la seva salut emocional.

L’objectiu del qüestionari és conèixer l’estat del benestar emocional i detectar les zones amb més afectació negativa en aquest benestar. A partir d’aquí, Educació podrà prendre les decisions sobre quines actuacions cal dur a terme, de forma coordinada, quan calgui, amb el Departament de Salut o amb d’altres departaments del govern català.

Enquesta voluntària i anònima

L’enquesta consta de 27 preguntes tancades, algunes de les quals amb opció múltiple —ja sigui en escala de l’1 al 5, o bé amb els paràmetres entre mai/gens o sempre/molt—, i sempre amb l’opció ‘No ho sé’ i ‘No ho vull dir’. Donada la sensibilitat de la informació que s’hi sol·licita, l’enquesta serà totalment voluntària i anònima, ja que l’objectiu no és la detecció individual, sinó l’avaluació de l’estat general de l’alumnat.

El qüestionari és en format digital i es preveu que els nois i noies l’autoemplenin en l’espai que dediquen a tutoria. Per dur-ho a terme, els menors de 14 anys requeriran el consentiment per part del pare, mare o tutor/a legal. Prèviament, el desembre passat es va dur a terme l’enquesta de forma pilot a cinc centres educatius de diferents etapes i titularitats.

Les preguntes s’estructuren en cinc apartats diferents: benestar emocional, suport familiar, entorn escolar, violències, i abús i dependència.

Pel que fa al benestar emocional, es qüestiona sobre la situació actual i la viscuda durant el confinament. També es demana sobre el grau d’emocions que sent l’alumnat, ja sigui ràbia, frustració, alegria, confiança o seguretat, entre d’altres.

En l’àmbit del suport familiar, es vol conèixer quin tipus de relació intrafamiliar té l’alumnat, quin és el grau de suport que rep i amb qui poden comptar en cas de necessitat. Per exemple:

  • Valora de l’1 al 5 com et vas sentir i com et van anar les coses durant el confinament.
  • Vas tenir ganes o energia per fer les coses?
  • Vas tenir la sensació d’estar decaigut/da, o deprimit/da o desesperançat/ada?
    1.Mai / 2.Molt poques vegades / 3.Algunes vegades / 4.Sovint / 5.Sempre

Pel que fa a l’entorn escolar, les preguntes són referents als canvis viscuts durant i després del confinament i la pandèmia i com han afectat al seu estat emocional.

Durant aquest període de pandèmia i confinament, la relació amb la teva família:

  • Ha millorat
  • S’ha mantingut igual
  • Ha empitjorat
  • No ho sé
  • No ho vull dir

El qüestionari pregunta les situacions d’abús i dependència durant i després de la pandèmia, tant pel que fa als dispositius digitals com a les substàncies com el tabac, alcohol o drogues.

Consideres que passar molt de temps amb els dispositius digitals (mòbil, tauleta, ordinador…) et va provocar alguna d’aquestes situacions, durant el confinament? *

*Durant el confiament estrictament els mesos en què vam estar tancats a casa i no es podia sortir

Tria’n tantes com vulguis

  • Ansietat
  • Insomni
  • Mal de cap
  • Problemes de visió
  • Irritabilitat
  • Problemes amb l’alimentació
  • Falta de concentració
  • Disminució del rendiment escolar
  • Cap
  • No ho sé
  • No ho vull dir

Segons el Departament d’Educació, els centres han rebut un correu electrònic informant-los del funcionament de l’enquesta i tenen a la seva disposició tota la informació relativa: una carta per a les famílies, informació per a les direccions i personal docent, el manual d’activació de l’enquesta i les instruccions per al professorat.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.

Altres notícies que et poden interessar...