Terrassa redueix considerablement la segregació escolar des del 2018

L’últim informe del Síndic de Greuges sobre la matèria situa la ciutat en el desè lloc del rànquing després d’haver ocupat, durant anys, les primeres posicions de municipis més segregats
L’índex de segregació a Terrassa és del 0’4 a Primària i 0’25 a Secundària | (c) Petit Sabadell
AINHOA SANTIN
info@petitterrassa.cat
Comparteix aquesta notícia

La ciutat de Terrassa ha aconseguit reduir considerablement la segregació escolar en els darrers cinc anys. El primer informe del Síndic de Greuges (2016) sobre aquet tema, la situava al capdamunt de la llista de municipis amb major segregació escolar. A l’estudi d’aquest any, Terrassa ocupa el desè lloc de la llista, que s’ha elaborat amb un nou sistema de càlcul.

Arran dels resultats de l’informe del Síndic del 2016, l’Ajuntament va encarregar a la Diputació de Barcelona un informe, presentat el 2018, que va constituir la diagnosi i el punt de partida de les mesures adoptades a la ciutat per contrarestar la segregació. L’any següent, el Síndic amb la col·laboració del Departament d’Educació constituïen el Pacte per la Segregació al qual un centenar d’ajuntaments, el de Terrassa inclòs, s’hi van adherir. A partir d’aquell moment, començava l’adopció de mesures a escala de país.

La regidora d’Educació, Teresa Ciurana, va informar ahir la Comissió Informativa de l’àrea sobre els resultats de l’informe i va mostrar-se satisfeta: “És el fruit d’un esforç de tota la ciutat, recollit a l’acord per la ràtio 20, i d’altres mesures com el sistema de reserva de places o les Aliances Magnet”.

Mesures per evitar la segregació escolar

L’indicador emprat per mesurar la segregació és l’anomenat índex de dissimilitud, que va del 0 (centres on no hi ha segregació) a 1 (centre completament segregat). En el darrer informe s’ha calculat a partir de l’alumnat identificat com a NESE (amb necessitats específiques de suport educatiu). A Terrassa, aquest índex és actualment 0’4 a Primària i 0’25 a Secundària, de manera que la ciutat se situa al desè lloc de la llista.

La ràtio de 20 alumnes a Infantil 3 és una mesura instaurada per la Generalitat als centres públics aquest curs, però a Terrassa, a partir d’un acord, s’ha estès també a les escoles concertades. Aquesta mesura ha evitat la sobreoferta educativa que feia que diferents perfils de famílies triessin determinats centres. A Terrassa, també ha afavorit a una vintena de línies que s’haurien hagut de tancar per la baixa natalitat. Aquesta nova ràtio s’anirà estenent a la resta de cursos i a tots els centres públics i concertats de Catalunya.

El govern terrassenc també ha desenvolupat els últims anys les Aliances Magnet, un programa dedicat a impulsar col·laboracions entre centres educatius i institucions d’excel·lència que generin atracció i aportin valor afegit als centres, redefinint el seu projecte educatiu. El projecte va tenir molt èxit a l’Institut Copèrnic amb el mNACTEC (2018) i l’any passat es va concretar una aliança entre l’Escola El Vallès i la UPC. L’Ajuntament ha seguit replicant el model i ha nascut, per exemple, Infusió de Dansa, entre l’Escola França i LaFACT.

Les notícies més vistes

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Altres notícies que et poden interessar...