Les pantalles van arribar per quedar-se i és que a l’any 2022 és impossible imaginar-nos el dia a dia sense l’ús d’algun dispositiu digital; televisió, ordinadors, mòbils, tauletes… Les noves generacions viuen en l’època de la comunicació digital. Poden consumir i crear contingut, jugar a videojocs, interactuar a les xarxes socials, veure pel·lícules o sèries a plataformes d’streaming. Una llarga llista que no para de créixer.
La infància és un moment vital en el qual el descobriment, l’experimentació i la interacció amb l’entorn són el principals eixos d’aprenentatge. El cervell forma els circuits que ens permeten percebre el món i poder aprendre, primer a moure’ns i després a assimilar d’altres aprenentatges cognitius, verbals i conductuals més complexos. És en un entorn ric en experiències i estímuls on els infants troben aquesta finestra d’oportunitats d’aprenentatge de qualitat per tal de consolidar aquests circuits neurals.
Si augmentem el temps que dediquem als dispositius electrònics perdem oportunitats i experiències podent afectar a la capacitat de comunicació i adquisició del llenguatge o altres habilitats cognitives com els processos atencionals, les capacitats executives, etcètera.
Temps i pantalles
L’Acadèmia Americana de Pediatria recomana diferents usos segons l’etapa evolutiva en la que ens trobem. Per a infants menors de 18 mesos, és recomanable evitar el consum d’aquest tipus de tecnologies. En el cas dels infants entre 2 a 5 anys l’ús s’hauria de limitar a una hora al dia i intentar consumir únicament contingut d’alta qualitat. Volem fer un incís: en tots casos és important que els nens i nenes facin ús d’aquests dispositius acompanyants d’algun adult de referència que els pugui ajudar a entendre què estan veient i aplicar-ho al seu entorn. Per nens i nenes a partir de 6 anys, és aconsellable establir límits sobre el temps i tipus de contingut, així com, assegurar-se que el seu ús no interfereixi en els seus hàbits de salut, com per exemple, les hores que dorm o activitat física que realitza.
I durant les vacances d’estiu?
Igual que ocorre amb els adults, els infants i adolescents estan cada vegada més acostumats a utilitzar els dispositius tecnològics. Per molts d’ells és, fins i tot, una eina més de comunicació diària amb els seus amics, familiars o coneguts. Durant aquests mesos de vacances disposen de més temps lliure i creix el neguit sobre l’ús inadequat o excessiu de la tecnologia.
L’ús d’aquest tipus d’aparells sempre genera molts dubtes a les famílies. Moltes d’aquestes preocupacions són similars a d’altres que podem trobar en les activitats en què ja participen els infants i adolescents. Quin contingut consumeixen? Amb qui és relacionen a través d’aquestes plataformes? Hi dediquen massa temps?
Cal treballar des de l’educació i el foment del bon ús d’aquests dispositius a l’hora que potenciem activitats socials, físiques o culturals. L’estiu és un gran moment per fer activitats que no podem fer durant el curs escolar, fer excursions, iniciar-nos en la pràctica d’algun esport o afició que fins aleshores no havíem pogut, jugar a jocs de taula amb la família o explorar amb la colla d’amics.
Senyals que ens indiquen que podem estar davant d’un cas d’addicció a la tecnologia
Així doncs, és imprescindible saber si estem davant d’un ús no adequat de la tecnologia per poder prendre mesures.
- Augmenta progressivament el temps que dedica al seu ús i ho nega si algú ho posa en evidència.
- Verbalització continuada de control per part de terceres persones.
- Mostra malestar o irritació (fins i tot agressivitat) si no pot utilitzar-les.
- Deixa de banda responsabilitats acadèmiques o la participació en activitats que abans feia (sortir amb els amics, tasques de casa, hàbits d’autonomia assolits).
- Redueix les hores de son o altera el ritme dels àpats.
Si us cal assessorament o voleu fer-nos una consulta ens trobareu al carrer Estrella 110, a les xarxes socials i al nostre web.